Logo

Vy a Vaše zdravíJsme součástí skupiny AGEL, největšího soukromého poskytovatele zdravotní péče ve střední Evropě.

O nemocnici

Odborníci Jesenické nemocnice radí: O Vánocích si neodpírejte, ale jezte s mírou a zařaďte pohyb

19.12.2016

Vánoce jsou neodmyslitelně spjaty s kouzelnou pohádkovou atmosférou, dárky, ale také hojným hodováním a často nevítaným přibíráním na váze. Podle nutriční terapeutky Jesenické nemocnice Veroniky Valentové, DiS., navíc nadváha není zdaleka to nejhorší, co může sváteční přejídání a stres způsobit. Zvýšený příjem tuku totiž může zejména v kombinaci s alkoholem snadno vyvolat nevolnost i záchvat žlučníku či slinivky břišní.

Podle nutriční terapeutky není potřeba se během Vánoc vzdávat žádných tradičních jídel, pokud je konzumujeme v přiměřeném množství. „Cukroví samozřejmě lze připravit i ze zdravějších surovin, jako jsou například jáhly, nebo celozrnná mouka, kapr se dá upravit třeba dle tradiční receptury „na modro“ a majonézu v salátu můžeme nahradit jogurtem, přesto pokud si jednou za rok člověk dopřeje trochu toho nezdravého jídla, nic se nestane,“ uklidňuje nutriční terapeutka Jesenické nemocnice Veronika Valentová, DiS., s tím, že v takovém případě by se ale vánoční hodování mělo omezit pouze na den či dva, nikoliv týden a více, jak je tomu v mnoha rodinách zvykem.

Pokud jde o tradiční vánoční přibírání na váze, největším problémem je podle nutriční terapeutky stres a pasivní trávení volných dní. „Ačkoli jsou Vánoce svátky hojnosti, neměly by se stát obdobím obžerství a lenosti. Vyšší energetický příjem je třeba vyvážit dostatečným pohybem. Samozřejmě že není nic špatného na tom, si na chvilku sednout k nějaké té pohádce v televizi nebo k deskové hře v kruhu rodinném, ale rozhodně bychom neměli během svátků zapomínat pravidelně zařazovat pohyb, a to ideálně denně, vzhledem k množství konzumovaného jídla. Bohatě postačí delší procházka nebo některá z fyzických aktivit typických pro zimní období,“ radí Veronika Valentová.

Vhodné je také zařadit do vánočního stravovacího režimu dostatečné množství ovoce a zeleniny. Zbytečné přejídání by ale mělo být zcela zapovězeno. „V souvislosti s přejídáním reálně hrozí zdravotní komplikace. Můžou se objevit pocity tlaku a bolesti žaludku či střev i silná nevolnost. Při konzumaci jídel těžkých, mastných, v kombinaci se sladkým pečivem, případně alkoholem, může dojít až ke žlučníkovému záchvatu nebo gastritidě,“ varuje Veronika Valentová.

Zpět